Monday, April 12, 2010

Tong Sampah Lagi Sasaran Manusia Tidak Berotak


Mayat bayi dibungkus dengan surat khabar ditemui kakitangan MDHS



KUALA LUMPUR: Lagi kes pembuangan bayi berlaku, terbaru dengan penemuan mayat bayi lelaki dibungkus dengan surat khabar dan masih bertali pusat dipercayai baru dilahirkan di dalam tong sampah di Kampung Tanjung dekat Sungai Choh, Hulu Selangor, pagi semalam. Mayat bayi itu ditemui Mohd Kamil Enoh, 44, pekerja Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) ketika memulakan kerja hariannya di kawasan berkenaan, kira-kira jam 8 pagi.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi, berkata mengikut keterangan pekerja MDPH itu, ketika mengangkat tong sampah ke dalam lori, satu plastik yang didalamnya dibalut dengan surat khabar jatuh berhampiran kakinya.

“Pekerja itu mengangkat bungkusan berkenaan yang disangkanya sampah, sebelum terkejut melihat sebelah kaki bayi yang terjuntai daripada balutan surat khabar dan membuat laporan polis,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Norel berkata, susulan maklumat diterima, pihaknya menghantar sepasukan anggota polis, termasuk unit forensik ke tempat kejadian dan mayat bayi itu dihantar ke Hospital Kuala Kubu Baru (HKKB) untuk bedah siasat.

Katanya, hasil pemeriksaan pihak hospital mendapati bayi itu berkemungkinan dilahirkan ketika berusia lapan bulan berdasarkan keadaannya yang cukup sifat.
“Polis tidak menolak kemungkinan suspek meletakkan bayi yang tidak berdosa itu dalam longgokan sampah lewat malam tadi (kelmarin) bagi mengelak dikesan penduduk di sekitar berdekatan.

“Polis percaya, bayi itu meninggal ketika proses kelahiran dan gerakan memburu suspek sedang giat dijalankan,” katanya mengesahkan kes itu disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran menyebabkan kematian.

Sementara itu, Mohd Kamil berkata mulanya beliau cemas melihat bungkusan berkenaan, namun memberanikan diri untuk membukanya.

"Mulanya saya nampak kaki bayi pada bahagian hujung bungkusan. Selepas dibuka keseluruhan pembalut itu, saya sebak dan menggigil. Bayi itu masih bertali pusat dibuang bersama urinya,” katanya ketika ditemui di kawasan itu.

Beliau kemudian meminta bantuan peniaga gerai nasi ayam bersebelahan tempat kejadian untuk menghubungi polis.



***Memang layak di gelar tidak berotak manusia yang membuang bayi dalam tong sampah..tiada sifat kemanusiaan langsung..walaupun sudah meninggal bayi itu..apa salahnya di sempurnakan jenazah bayi itu..setidaknya tinggalkan di tempat yang lebih baik..bukannya di tong sampah..hina betul orang sebegitu..

3 comments:

annfrendly said...

kejam..
ggrrr geram..
orang-orang yang buang anak ni sepatutnya dicampak aje ke planet marikh...
kesian budak yg tak berdosa

ilhami said...

ha ha...sutuju cik Ann..tapi berkos tinggi..apa kata kita sedekah jer buat makanan rimau di zoo negara..?

annfrendly said...

tu yg sepatutnya.. kejam..
yang ann pelik tu kan.. boleh pulak isu ni tiap2 hari daa.. makin kuar tv n surat kabar.. makin menjadi.. seolah2 gembira untuk mengikut apa yg telah terjadi.. sepatutnya jadikan iktibar..
mereka macam mencabar2 pulak..
sakit hati tengok bayi yg mati.. gongong dek anjing.. rasa kalau jumpe mak gan ayah bayi tu nak je tumbuk2 muke dorang.. takdak akai punya orang... ggrrrr geraammmm

Post a Comment

Your Comments Always The Best For Me..

Related Posts with Thumbnails