Tuesday, March 23, 2010

Mahsya Kurnea


Gambar Utusan Malaysia


IPOH: Bayi perempuan ditinggalkan dalam keadaan basah kuyup dan menggigil dalam semak belakang sebuah pasar raya, Sabtu lalu, diberi nama Mahsya Kurnea yang membawa maksud 'kurniaan yang hebat'.

Nama berkenaan diberikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan, Usahawan, Pelancongan, Hal Ehwal Wanita dan Kebajikan Perak, Datuk Hamidah Osman yang melawat bayi itu di Wad 6C, Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam.

Hamidah berkata, beliau berhasrat mengambil bayi itu sebagai anak angkat kerana mahukan anak kecil itu mendapat kasih sayang dan perhatian sepenuhnya sebuah keluarga. Katanya, bayi itu ditempatkan di HRPB buat sementara waktu dan akan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk perlindungan apabila keadaannya disahkan sihat.

“JKM akan menunggu selama sebulan sekiranya ada tuntutan daripada keluarga mangsa atau ada pihak yang tampil mengaku bahawa bayi malang itu anaknya.

“Selepas itu, saya akan mengemukakan permohonan rasmi untuk mengambil bayi ini," katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

***Harapan agar selepas ini lebih ramai bayi yang tidak diperlukan oleh keluarga mereka di ambil oleh badan tertentu untuk dipelihara dan di beri pendidikan demi masa depan..buat pasangan yang terlanjur mengandung luar nikah..jangan ambil jalan mudah kerana bayi yang dikandung tidak berdosa ..kalian yang berdosa bertaubatlah..anak tersebut kandung dan lahirkan denagn selamat..serah kepada kebajikan masyarakat jika anda tidak mahu bayi itu ..kerana ada pihak yang berminat untuk memelihara dan mengambil sebagai anak angkat.

2 comments:

Yatre Hayati said...

nasib baik ada lagi insan yang mulia nih =D

annfrendly said...

kesian bayi tu..
syukur ada insan yg prihatin

Post a Comment

Your Comments Always The Best For Me..

Related Posts with Thumbnails